Când se îngenunchează în biserică

Oameni in biserica

Nu de putine ori ne-a fost dat sa vedem ca in cadrul slujbelor din biserica sunt momente cand persoanele ingenuncheaza si altele in care stau in pozitie verticala, in picioare. Alteori, in anumite perioade din cursul unui an bisericesc, observam ca nu se mai ingenuncheaza nici in momentele pe care le cunosteam a fi insotite de acest gest.

Pentru a intelege cand trebuie sa ingenunchem, se cuvine sa facem cateva precizari. Ingenuncherea este o pozitie de rugaciune. Credinciosul prin plecarea trupului infatiseaza starea cazuta a omului care a pierdut din cauza pacatului functia de mijlocitor intre cer si pamant (simbolizata de starea dreapta, in picioare). Ingenuncherea este semn al pocaintei si al supunerii depline. Omul ingenuncheat isi asuma starea nefireasca in care a ajuns din cauza pacatului, isi plange aceasta stare, ca sa redobandeasca starea de dinainte de pacat. In vechime, ingenuncherea in pridvorul bisericii era una din cele patru trepte de canonisire pentru pacatele grave.

Starea dreapta, verticala este si chipul bucuriei. In textul de la Faptele Apostolilor VII, 56 se spune ca Sfantul Arhidiacon Stefan inainte de a fi omorat cu pietre a zis: „Iata vad cerurile deschise si pe Fiul Omului stand de-a dreapta lui Dumnezeu”. (Fapte, VII, 56) Facem mentiunea ca „a sedea” nu este acelasi lucru cu „a sta”. „A sedea” inseamna a te afla asezat pe ceva, in vreme ce „a sta”, se traduce prin a se tine in picioare, vertical.

Textul de la Fapte, 55-56, ne descopera cum il primeste Hristos pe Stefan: stand de-a dreapta Tatalui, semn al bucuriei. Dar aceasta pozitie a lui Hristos exprima si faptul ca firea omeneasca pe care El a asumat-o a fost restaurata, este o pozitie a chipului veacului ce va sa vina.

Aceasta pozitie este adoptata si de noi in perioada dintre praznuirea Sfintelor Pasti si Cincizecime ca perioada pascala. Este perioada cand, datorita bucuriei ca Hristos a inviat, nu se mai ingenuncheaza.

Avand in vedere ca Duminica este ziua Invierii, noi nu trebuie sa ingenunchem in aceasta zi.

Canonul al 5-lea de la Sinodul local de la Neocezareea (319) exclude ingenuncherea in momentele legate de Invierea Domnului, iar Canonul 90 al Sinodului Trulan precizeaza: „Am primit in mod canonic, de la de Dumnezeu purtatorii Parintii nostri, sa nu plecam genunchii in dumineci, cinstind Invierea lui Hristos…”

Sfantul Vasile cel Mare ne spune: „Este necesar ca Biserica sa predea tuturor celor care se gasesc in sanul ei sa-si faca rugaciunile stand in picioare, pentru ca prin amintirea neincetata a vietii vesnice sa nu nesocotim mijloacele prin care putem atinge acest tel” (Canonul 91).

Perioadele de „ne-ingenunchere canonica” in biserica sunt:

– Toate duminicile anului liturgic (de la vecernia de sambata dupa-amiaza la vecernia de duminica dupa-amiaza);
– De la Paste la Cincizecime (de la Dumnezeiasca Liturghie pascala pana la Vecernia din Duminica Cincizecimii);
– In cele 12 zile de la Craciun la Boboteaza;
– In timpul unei hirotonii de diacon, preot sau episcop (in afara de candidatul la hirotonie );
– La citirea Sfintei Evanghelii cuvintele ”Intelepciune, drepti!” ne indica faptul ca trebuie sa ramanem in picioare.

În celelalte zile, de luni pana sambata, se poate îngenunchea si chiar este de trebuinta lucrul acesta, aratand prin aceasta pocainta pentru pacatele pe care le savârsim în fiecare clipa a vietii noastre, cerând astfel, prin atitudinea smerita a îngenuncherii, milostivirea lui Dumnezeu, iertarea si izbavirea noastra din moarte. Duminica însa, fiind ziua bucuriei pentru învrednicirea noastra de Împaratia lui Dumnezeu, prin Învierea Mântuitorului, îndraznim a privi catre cer, prin pozitia verticala a trupului, asteptând împlinirea fagaduintei lui Dumnezeu catre noi, si deci nu mai îngenunchem.

Cu toate acestea, hotarârile Sinoadelor la care am facut referire au un caracter disciplinar, urmarind uniformizarea practicii crestine în toate comunitatile crestine. Asa încât, daca unii credinciosi doresc sa îngenuncheze la momentele mai importante ale Sfintei Liturghii, chiar si în ziua Duminicii, ei trebuie întelesi si îngaduiti, nefiind mustrati si judecati din aceasta pricina. Aceasta întrucât se întâmpla ca unii dintre credinciosii nostri sa nu aiba în timpul saptamânii râvna sau timpul necesar pentru a-si pleca genunchii la rugaciune, simtind aceasta nevoie a îngenuncherii macar acum, în ziua Duminicii, în vremea sederii lor la Sfânta Liturghie.

Iar perioadele de „ingenunchere canonica” in biserica sunt:

– Ingenuncherea este poruncita de Biserica atunci cand episcopul, preotul sau diaconul ne invita sa ingenunchem: „Plecand genunchii nostri, Domnului sa ne rugam!”.
– In timpul Dumnezeiestii Liturghii a Darurilor mai-inainte-sfintite;
– In timpul slujbelor din Postul Mare (in afara de sambata si duminica);
– In timpul slujbei Paraclisului Nascatoarei de Dumnezeu din luna august (in afara de sambata si duminica);
– Incepand cu Vecernia Cincizecimii (duminica dupa-amiaza);

De asemenea se ingenuncheaza in timpul tainei sfintei spovedanii si la rugaciunea dinainte de Impartasanie; Rugaciunea de dupa Impartasanie se rosteste in picioare

Surse: crestinortodox.ro, Ziarul Lumina

loading...

De asemenea, ai putea dori...

4 răspunsuri

  1. Valentina-Andrada spune:

    Și în afară de Liturghia Darurilor, nici la celelalte Liturghii nu îngenunchem, fiind praznice de bucurie, în care amintim toată viața lui Hristos pe Pământ, inclusiv Învierea!
    Liturghia Darurilor, fiind în postul Mare și neavând epicleză, cere îngenunchere în special la vohodul mare.

    • dan spune:

      La inceputurile Crestinismului, atunci cand nu existau Liturghiile, oamenii stateau jos si ascultau predicile apostolilor si ale urmasilor lor, fara a se pune in genunchi, nici macar cand avea loc Frangerea Painii, prima forma de Liturghie cunoscuta. Abia in sec 4, odata cu Liturghia Sf Vasile cel Mare, au inceput credinciosii a sta in genunchi, de la inceput pana la sfarsit, nu doar in anumite momente! Imediat a aparut si Liturghia Sf Ioan Gura de Aur, cea mai uzuala, deasemenea, cu genunchii plecati pe tot parcursul ei! De retinut este faptul ca in acele vremuri nu exista nici un fel de cantare pt aceste Liturghii, totul se citea, mai tarziu se recita, abia in sec 7 s-a format sistemul de muzicologie al cultului crestin, odata cu Sf Ioan Damaschin! Liturghia Sf Grigorie Dialogul a aparut tarziu, in sec 7, ea este o altfel de Liturghie, insa tot in genunchi se practica! Azi ne e greu sa ingenunchem, din cauza hainelor de firma cu care ne afisam la biserica, stramosii nostri aveau doar itari si ie, asemenea crestinilor de demult, ei ascultau slujbele in genunchi, pe piatra de granit si bazalt, sau chiar pe pamant, in biserici fara geamuri si centrale termice. Noi, cei de azi, cautam covoarele cele mai groase, caldura de sub pardoseala si scaunele stranelor pt a sta jos, ce sa mai vorbim de ingenunchere, nici macar la Epicleza nu mai stam in genunchi…!

  2. Culai Roman spune:

    E greu de inteles de ce se sugereaza bietului mirean, care doreste sa se mantuiasca, aceste asa-zise reguli de neingenunchere. Chiar daca, mai spre final se da o usoara dezlegare pentru cei care ar dori totusi s-o faca, sugestia principala se rezuma la „merge si-asa, ba chiar e corect si indicat!”
    Fratilor, lasati tipicul si cautati Harul. Faceti exact ce va indeamna o inima curata si smerita. Nu fatarnica si nici fanatica. Fiecare dintre noi, sunt convins ca intelege bine, daca nu se trufeste, sfatul ingerului pazitor. Nimic din ce-ar dori sa afle sufletul unui om, nu ramane ascuns. Orice putem afla, inclusiv cum sa ne rugam, cum sa ne comportam (in biserica si in afara ei) si cum sa NU devenim sminteala altora, ci exemple de rabdare, buna-cuviinta si pace sufleteasca. Si-apoi e atat de ciudat cand, pentru foarte multi, duminica este singura zi in care au ocazia, si chiar simt nevoia sa ingenuncheze, mai ales ca se gasesc in Biserica lui Hristos, iar acum sa li se spuna ca „e gresit”! Cand sfintii parinti si-au batatorit genunchii in smerenie si rugaciune, cand Sf Serafim de Sarov, garbovit de ani, (si ca el atatia altii) isi gaseste sfarsitul ingenunchiat pe lespedea de piatra in rugaciune catre Maicuta Domnului, noi, mistuiti de pacate si confort sa credem ca ni se cuvine a primi mantuirea privind cu semetie darul… smereniei si al Sfantului Duh, ca doar… e duminica!…
    Nu stiu ce traire va leaga de Mantuitorul Iisus Hristos, dar in mesajul articolului s-a strecurat o picatura de „neveghere” la propriile pacate. Si nu e bine!

  1. 12 martie 2017

    […] sursa: altarulathonit.com […]

Dă-i un răspuns lui Culai Roman Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *