Sfânta și Marea Joi: Aceasta să o faceți întru pomenirea Mea

icoana-cina-cea-de-taina

„Aceasta sa o faceti intru pomenirea Mea…” (Luca 22,19)

Sfanta si Marea Joi este o zi foarte importanta in istoria mantuirii, Biserica rememoreaza in aceasta zi: spalarea picioarelor apostolilor de catre Hristos, Cina Domneasca la care s-a instituit Taina Impartasaniei (Euharistia), rugaciunea din gradina Ghetsimani si prinderea Domnului de catre cei ce voiau sa-l ucida.

In aceasta zi, Biserica a hotarat citirea celor 12 Evanghelii la slujba deniei. Joia sfanta incepe cu amintirea faptului ca Mantuitorul Iisus a spalat, in semn de smerenie picioarele apostolilor Sai. De asemenea, tot astazi la ultima sa cina cu apostolii, numita si Cina cea de Taina a sarbatorit si a prefigurat Pastele crestin si a instituit Sfanta Taina a Euharistiei: „Luati, mancati, acesta este trupul Meu, care se frange pentru voi. Beti dintru aceasta toti, ca acesta este sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se varsa, spre iertarea pacatelor”. Dupa aceea Domnul a mers in Gradina Ghetsimani unde s-a rugat cu lacrimi de sange. Aici a fost predat de Iuda arhiereilor printr-un sarut in mijlocul noptii. Ghetsimani – (presa de masline) este acea gradina in Valea Chedronului din Ierusalim, aproape de M. Maslinilor. Aici venea adesea Iisus. Mt. 26, 36; Mc 14, 32; Lc 22, 39, In 18, 1. Bazilica din imagine inchide spre sud gradina. Ea a fost ridicata pe ruinele unei biserici bizantine construite de imparatul Teodosie in sec. IV si daramata de persi in sec.7.

Bazilica a fost ridicata de arhitectul A. Barluzzi (1924) dupa planurile vechii biserici bizantine. In centrul bazilicii se pastreaza stanca agoniei lui Iisus. Traditia a pastrat si amintirea grotei unde a fost arestat Iisus-Grota Teascului. Aici in anul 1666, calugarii franciscani au amenajat o mica gradina in jurul bazilicii de care am amintit mai sus.Aceasta biserica numita si Biserica agoniei marcheaya faptul ca aici Iisus si-a petrecut ultimele ore inainte de a fi arestat. Biserica se afla in sudul gradinei Ghetsimani si a fost ridicata dupa planurile arhitectului A. Barluzzi (1924) pe locul unei foste biserici din sec 4 a imparatului Teodosie. Cupolele aurite ale bisericii au fost construite de tarul Alexandru al III-lea si dedicate sf. Maria Margdalena.

Slujba din Joia sfanta rememoreaza si momentul spalarii picioarelor apostolilor de catre Iisus, moment prin care Domnul a aratat sarcina tuturor care vor sa conduca: sa slujeasca lui Dumnezeu, slujind oamenilor, sa fie umili si constienti de locul pe care il au in fata lui Dumnezeu si a oamenilor. In Israel (si nu numai) se pastreaza in amintirea acestui eveniment al istoriei mantuirii, ceremonia Spalarii Picioarelor, cand se oficiaza pe scena ridicata in curtea Sfantului Mormant: 12 episcopi (ce-si iau fiecare cate un nume de apostol) stau pe niste perne, iar Patriarhul, ingenuncheat, asemenea Mantuitorului, le spala si le saruta cate un picior.

In aceasta zi, cei mai multi dintre cei care s-au spovedit se vor impartasi. Incepand cu aceasta zi, pana la Inviere, in biserici nu se mai trag clopotele, ci se bate numai toaca. Experienta acestei zile o am vie in minte, din pelerinajul pe care eu insumi l-am realizat in anul 2005 la Ierusalim, in perioada Pastelui. De aceea, va voi relata aceea experienta. La ora 12.00, dupa ce am slujit Sfanta Liturghie la biserica Asezamantului Romanesc am participat la Procesiunea spalarii picioarelor. Azi, la biserica sfantului Mormant, dupa Sfanta Liturghie, patriarhul imbracat in toate vesmintele, fiind insotit de inca 12 arhierei, de clerici si pelerinii iese din Biserica Sfantului Mormant in curtea din fata usii de la intrare. Aici se afla pregatit un fel de podium mai ridicat, scaune, un lighean cu apa, o masa si un prosop. Incepe slujba spalarii. Corul canta slujba spalarii. Un ierodiacon de pe un amvon citeste rar si cu pauze lungi evanghelia spalarii picioarelor (Ioan 13, 3-17). Cei 12 episcopi stau pe scaune in jurul mesei de pe tribuna. Apoi, in timp ce ei asteapta, patriarhul toarna apa si incepe sa le spele picioarele, in amintirea spalarii picioarelor ucenicilor de catre Iisus Hristos la Cina cea de Taina. La urma, saruta pe fiecare pe frunte, citeste o rugaciune de binecuvantare si imparte anafora poporului.

Seara, incepand de la orele 16.00, se face o procesiune impresionanta cu cele 12 Evanghelii de la Pretoriu, locul unde a fost judecat Mantuitorul judecat si condamnat la moarte de Pilat. Intr-o cladire ridicata deasupra pesterii de piatra in care a fost inchis Mantuitorul, cu picioarele si mainile legate, se afla o mica biserica ortodoxa. Pestera si biserica se numesc „Pretorion”. Astazi acest loc din pretoriu se numeste Litostrothos (gr. pardosit cu piatra) si este un loc in fortareata romana Antonia din Ierusalim la NE de templu unde a fost adus Iisus de catre Pilat, iar apoi a fost batjocorit si biciuit in garnizoana pretoriului. In 19, 13. Este vorba de un grafit ale unor jocuri cu care santinelele romane se ocupau in timpul pazei si care pastreaza o aureola cu litera B (de la basileus din lb.gr.), pastrat in pardoseala bisericii manastirii Notre Dame de Sion din Ierusalim, biserica numita Ecce Homo, ridicata intr-o parte a fostei fortarete romane Antonia.

Aici se aduna in Joia Mare, la orele 16.00, mii de pelerini, sute de clerici, cativa arhierei si incep slujba Sfintelor Patimi. Primele cinci Evanghelii le citesc aici, in biserica si in fata pretoriului. De la Evanghelia a sasea, convoiul clericilor si pelerinilor, cu lumanari aprinse in maini, porneste in procesiune spre Golgota, cautand sa reconstituie pe cat posibil, Drumul Crucii strabatut de Mantuitorul in noaptea de joi spre vineri. Pe cale, preotii fac cele 14 popasuri, dupa traditie, oprindu-se din loc in loc. La fiecare popas, patriarhul imbracat in vesminte negre, citeste celelalte 7 Evanghelii.

Ultimele doua se citesc pe Golgota si in fata Sfantului Mormant, unde ia sfarsit procesiunea. In continuare, alti clerici, in frunte cu un mitropolit, incep Utrenia – denia celor 12 Evanghelii – in Biserica Invierii de langa Sfantul Mormant, adica se repeta din nou slujba Sfintelor Patimi in biserica. La ora unu, dupa miezul noptii, slujba Sfintelor Patimi ia sfarsit.

Pr. Prof. Safta Gheorghe – Seminarul Teologic „Sf. Ioan Gura de Aur” din Targoviste

Sursa: crestinortodox.ro

loading...

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *